Israël...vooral heel veel lekker eten! - Reisverslag uit Lehavim, Israel van Stella Boumans - WaarBenJij.nu Israël...vooral heel veel lekker eten! - Reisverslag uit Lehavim, Israel van Stella Boumans - WaarBenJij.nu

Israël...vooral heel veel lekker eten!

Door: Stella

Blijf op de hoogte en volg Stella

06 Augustus 2015 | Israel, Lehavim

2 augustus - Reisdag
Nadat Gido en ik om half acht relaxed hadden ontbeten in huizen Grooten, kwamen we een uurtje later aan in huize Boumans waar de rust ver te zoeken was. Zoals ik wel gewend ben was het weer eens stressen, maar voor de ouders van Gido was dat nog wennen! Later dan gepland konden we vertrekken naar het vliegveld. Op het vliegveld was de controle strenger dan gewoonlijk, dat heeft waarschijnlijk ook te maken met onze vakantiebestemming. Verder ging alles goed, op een uur vertraging, huilende baby’s en chagrijnige Duitse stewardessen na. Om 18.45 landde we in Israël waar we een uur later werden herenigd met onze vrienden. Shlomit en Yair haalden ons op en brachten ons naar hun prachtige huis waar Maya, Gal en eten voor een heel weeshuis stond te wachten. HEERLIJK!

3 augustus – Lehavim en omgeving
Na een heerlijk avondmaal en een gezellige avond, konden we lekker uitslapen tot negen uur. We werden gewekt met een nieuwe lekkere geur die ons in één keer naar de vol gedekte ontbijttafel leidde. Na dit heerlijke Israëlische ontbijt vertrokken we met de familie Shneor naar Be’er Sheva. Hier zijn we eerst naar de universiteit gereden waar de dochter van de familie, Maya, werkt in een tweedehandswinkel. Hier heb ik een mooie jumpsuit op de kop getikt voor 30 shekels, oftewel 7,50 euro. Hierna zijn we naar het graf gereden van de eerste prime-minister. Het graf was drie keer niks, maar de omgeving gelukkig wel. Al had ik aan het begin alleen maar oog voor een lizard die ik kende van Freek Vonks dierenplaatjes. De omgeving was echter prachtig en ongelofelijk warm. Zelfs onze Israëlische vrienden bleken dit extreem warm te vinden en ze gaven aan dat het al jaren niet meer zo extreem warm was geweest…42 graden.

Na een korte wandeling zijn we naar een boer gereden die zelf wijn maakt. Hier lieten ze ons een film zien over het proces van wijn maken. Leuker was natuurlijk dat we daarna zelf wijn mochten proeven én doorslikken! Dat was echter niet zo handig met dit warme weer.

Daarna zijn we verder gereden naar de Ramon Crater, iets dat ons aan de Grand Canyon deed denken. Erg indrukwekkend! Hier hebben we op een uitkijkpunt gepicknickt met de twee kazen, brood en wijn die we gekocht hadden bij de boer. Door dit prachtige uitkijkpunt was het nog lekkerder. Na de korte wandeling zijn we met de auto de krater ingereden waar we nog wat langer hebben genoten van de omgeving. Van de terugreis heb ik niet veel meegekregen, want ik was al snel in slaap gevallen. Wij (de jeugd) waren als eerste thuis en een half uur later kwam het avondeten…heerlijke falafel! Over het eten hebben we echt niks te klagen (behalve dat het altijd erg veel is).

4 augustus – Tel Aviv
Vandaag stonden we er alleen voor. Dat wil zeggen alleen ontbijt maken...én alleen naar Tel Aviv. Dat klopt niet helemaal, want Gal is met ons meegereisd tot in Tel Aviv en heeft ons op de bus gezet de stad in. In de bus was het toch nog moeilijk, want alles is in het Hebreeuws. Toch kwamen we met hulp van de behulpzame mensen in de bus aan in Jaffa. Het oude gedeelte van de stad. Hier hebben we wat rondgekeken (en heeft mam bij het eerste kraampje meteen iets gekocht). Daarna hebben we alweer heerlijk gegeten. De tafel was weer te klein, net zoals onze magen.

Hierna zijn we langs het strand gelopen waar de zon erg fel scheen en waar het eigenlijk niet uit te houden was. We zijn hier dan ook maar eventjes geweest. Daarna zijn we weer de stad ingedoken waar we weer de nodige metertjes te voet aflegden. Wat waren wij blij met de eerste mogelijkheid voor gratis water (we blijven toch Nederlanders). We waren daarnaast erg blij met de kaart en tips van Nir (de oudste zoon van de familie Shneor) die ons door de stad heen hielpen. Toch bleken wij weer eens niet zo’n stadsmensen, want rond 18u zaten wij weer in de trein naar huis. Om 21 u waren we weer in ons tijdelijke huis waar we de dag weer gezellig hebben afgesloten.

5 augustus – Jeruzalem
Deze ochtend zijn Gido en pap naar de autoverhuurder gegaan om onze twee stoere auto’s op te halen. Net voor de middag zijn we daarna vertrokken naar de hoofdstad, Jeruzalem. We waren er nog maar net of we dachten alle zes hetzelfde…wat een geweldige stad! Deze stad ademt historie, religie en cultuur. Bij de ingang van de stad grepen wij een lokale gids bij de kraag (lees: hij ons) die ons deze prachtige plaats zou laten zien. Gelukkig maakte hij zijn belofte waar, want hij wist ons echt naar de mooiste plekjes te brengen en wist daarnaast interessante verhalen te vertellen. Het is heel bizar om op daken van huizen te staan en daar uit te kijken op in één keer kerken, moskeeën en synagogen. De lokale en toeristische marktjes waar we doorheen liepen, waren erg kleurrijk en erg leuk om te zien. Tussen de marktkraampjes liggen de stations die Jezus heeft doorlopen tijdens lijdensweg. Uiteindelijk eindig je in een kerk waar Jezus is gestorven. In deze kerk komen orthodoxen, protestanten en katholieken samen om te bidden. Iets wat eigenlijk ook weer goed past bij deze stad.

Na een super rondleiding hebben we gegeten en daarna zijn we naar Mount of Olives gereden. Dit is een plek buiten de stadsmuren waar Jezus vroeger graag naar toe ging. Toen we er aankwamen begrepen we ook waarom. Je hebt vanaf hier namelijk een super uitzichtpunt over de hele stad. Aan de rand van deze berg liggen duizenden Joden begraven, omdat ze geloven dat ze zo het dichtst bij de verlosser zijn. Jammer genoeg stond de zon niet goed, waardoor we besloten naar huis te rijden en hier morgenochtend nog eens terug naar toe te komen.

Zo gezegd, zo gedaan… Thuis in Lehavim aangekomen was het weer een gezellige avond. Al worden we allemaal steeds vroeger moe.

Tot snel! Liefs,
Stella

• 07 Augustus 2015 - 06:54

Margot :

Wat leuk om te lezen en een beetje mee te reizen. Geniet er van en de lieve groetjes aan iedereen van ons Heyntjes

• 07 Augustus 2015 - 09:44

Ed:

Zo te lezen hebben jullie een mooie vacantie daar . Gr Ed

• 07 Augustus 2015 - 10:25

Thom Janssen:

Hallo wereldreizigers!

Zo te lezen , hebben jullie het weer goec getroffen(op de hitte na dan..)

Geniet er maar van en hou ons op de hoogte.

Groetjes uit het warme Nijswiller(maar 28-30 graden.)

Thom en Marlies

• 08 Augustus 2015 - 18:52

Anneke En Martien:

Hallo lieve Limbootjes,

Wat beschrijf je dat allemaal leuk Stella......
    En wat beleven jullie weer veel moois....
    Fijn om zo met jullie mee te reizen...

Groeten uit Fryslan

• 09 Augustus 2015 - 10:23

Paul Boumans:

groetjes en een fijne vakantie wensen jullie Lida en Paul .

• 10 Augustus 2015 - 06:52

Astrid Henning:

Wij wensen jullie nog een fijne vakantie geniet ervan......Wij beginnen helaas vandaag weer met werken ; )
    Dus nog een leuke tijd met veel mooie herinneringen