Een nieuw jaar, een nieuw avontuur! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Stella Boumans - WaarBenJij.nu Een nieuw jaar, een nieuw avontuur! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Stella Boumans - WaarBenJij.nu

Een nieuw jaar, een nieuw avontuur!

Door: Gido & Stella

Blijf op de hoogte en volg Stella

25 Juli 2014 | Indonesië, Batavia

Lieve volgers,

22-07-2014 (Day 1)
Om 5:30 ging bij huize Grooten de wekker. Over een klein uur zou dan eindelijk het avontuur beginnen.Na een klein ontbijtje (lees: geen honger van de spanning) werden de twee backpacks voor de laatste keer gecheckt en in de auto gezet.
De rit verliep soepel en zo arriveerden we om 8u veilig op Brussel airport. Dankjewel (schoon)papa en (schoon)mama!
Eenmaal geboard te hebben, bleek ons vliegend schuitje een boeing 787 dreamliner te zijn (Gido helemaal blij). De tijd in dit vliegtuig 'vloog' voorbij door de supermoderne snufjes. En zo kwamen we aan in Doha, Qatar, onze tussenstop. Hier leken de acht uur wachttijd voorbij te kruipen. Enigszins vermoeid konden we onze reis voortzetten in een (t.o.v. de dreamliner) ouderwets vliegtuig, waarin we vooral sliepen.

Om 15u plaatselijke tijd landden we eindelijk in Jakarta waar het avontuur echt kon beginnen. Na het pakken van onze backpacks werden we meteen toegeschreeuwd door tientalle taxichauffeurs. Dit wisten we verstandig te negeren, maar eenmaal buiten stonden we met onze mond vol tanden te kijken. Uiteindelijk zijn we alsnog in een taxi gestapt die misbruik maakte van onze onwetendheid en waren we elf dollar lichter voor een ritje van normaal vier dollar. De weg naar het hotel maakte wel veel indruk op ons. Een rat die het open riool in dook, schattige dieren in veel te kleine kooien en mensen slapend langs de weg. We waren dan ook verbaasd dat midden in deze sloppenwijk ons moderne en schone hotel stond.

Door de lange reis waren onze buikjes nogal hongerig, dit was snel verholpen met 2 maaltijden inclusief drankjes voor maar 6 euro.
Na nog wat vooruit gepland te hebben heeft Stella goed geslapen. Gido daarentegen had wat problemen wegens de jetlag.

24-7-2014 (day 3)
Om 8:30 ging de wekker die wekker die we zonder moeite even snoozden. Gelukkig schrok stella om 9:15 wakker en waren we net op tijd voor het ontbijt. De keuze bestond uit rijst met kip of niets.
Stella's keuze was duidelijk.

Per taxi (dit keer wel goedkoop) zijn we naar het treinstation gegaan om daar ons treinticket te kunnen boeken naar Bandung.
Tot onze verbazing bleek dat door de grote drukte van de ramadan de treinen overvol zijn en alleen morgenavond nog 2 plekken vrij waren in de laagste klasse. Dit aanbod hebben we dan ook met beide handen aangegrepen.
Met onze kaartjes op zak zijn we naar de oude Batavia wijk (Kota) van Jakarta gegaan. Hier hebben we 2 musea bezocht voor een entreeprijs van omgerekend 20 eurocent. Allemaal erg intressant, maar wat veel intessanter was, waren alle mensen die hun ogen richtte naar de twee enige blonde koppies in de wijk. Gelukkig zijn de mensen in Indonesië ontzettend vriendelijk. Dit bleek ook in het restaurantje waar we heerlijk gelunched hebben en waar Stella 1000 verontschuldigen kreeg van de bediening door een omgevallen flesje frisdrank.
's Avonds hebben we nog in ons hotel flink gepland en bleek weer dat het erg moeilijk is om zuidelijker te reizen dan Bandung door de grote drukte van de ramadan. Uiteindelijk hebben we besloten om na Bandung terug te reizen naar Jakarta en dan te vliegen naar Padang, zuid-Sumatra. Helaas zullen we dan wel een groot deel van Java missen, maar het is niet anders. Alle treinen zitten overvol tot begin augustus.

25-07-2014 (day 4)
VRESELIJK....Na een lange avond plannen dachten we eindelijk alle puzzelstukjes op de juiste plek te hebben, maar niets bleek minder waar. We hebben de vlucht, door een stomme fout, geboekt op 28-08 ipv 28-07. Met behulp van het ontzettend lieve hotelpersoneel konden we de vlucht gelukkig nog omboeken. 'Wat inge hantier!'
Met een enigzins gerust hart gingen we rond de klok van 12 met een lege maag (door alle stress vergaten we te ontbijten) naar de gigantische mall waar we onze dag goed konden doorbrengen. De mall is gebasseerd op Central Park New York en had dan ook een heel mooi park in het midden. In de winkels waren de prijzen meer gebasseerd op Europese standaarden. Deze mall was dan ook meer weggelegd voor de rijkere inwoners van Jakarta.
Na een paar lekkere Bintang biertjes en wat gegeten te hebben zijn we met de taxi naar "gambir" trainstation gegaan om daar op de trein naar Bandung te stappen. Een ontzettend aardige en voor hier goed Engels sprekende meneer, heeft ons van de wachtruimte tot in de trein begeleid, zonder dat we hier naar vroegen. Ondanks dat Jakarta aan alle vieze voorwachtingen voldeed, kan er over de inwoners geen slecht woord worden gezegd.

Een beetje angstig voor de tweede klasse stapten we de trein in. En jawel hoor!! Kakkerlakken over de vloer, zoveel dat je ze niet kan tellen, mensen die aan de buitenkant van de trein hangen en een hitte van jewelste!!!....................... Nee hoor vergeleken met de NS viel het allemaal reuze mee. Er werd zelfs alleen bij ons bankje gedweild!

De treinreis was ons uiteindelijk dus heel erg meegevallen, alleen jammer dat het donker was en we niets van de omgeving zagen. In Bandung op het treinstation was het vinden van een Blue Bird taxi (de meest betrouwbare) niet heel makkelijk. Gelukkig was er een goed Engels sprekende meneer die ons hielp. We besloten voor een klein hutje van de politie te wachten. En na een aantal minuten kwam eindelijk een taxi. Wat waren we blij om eindelijk in ons hotel te zijn!

Liefs,
Gido en Stella

ps. Foto's volgen later!

• 25 Juli 2014 - 20:21

Ilse:

Hallo Stella en Gido,
    Wat een avontuur hebben jullie al gehad. We verwachten natuurlijk nog veel meer van jullie.
    Wat een geregel is dat allemaal hè.
    Dit was vorig jaar toch een stuk gemakkelijker, maar zo interessant schrijven zal ons niet lukken op onze vakantie.
    Het komt gelukkig wel weer allemaal goed.
    Groetjes uit Lemiers

• 26 Juli 2014 - 01:57

Maud:

Hallo stella en gido, jullie hebben al een heel avontuur gehad he.erg intersant om te lezen allemaal,ik ben benieuwd naar jullie volgende verslagen. Groetjes uit gulpen

• 26 Juli 2014 - 02:38

Tom Janssen:

Hallo nichtje en aanhang!
    Na verjaardag van Marlies heb ik nog alles opgeruimd en lees nu om 02.30 jullie reisverslag:erg boeiend!Blijf jullie volgen!groetjes uit Nijswiller.

• 26 Juli 2014 - 08:49

Anneke Vd Haak:

Hallo Limbootjes.....

Ppppfffff. Wat een belevenissen al in een korte tijd.....
    Maar leuk om zo met jullie mee te genieten....
    Ben alweer benieuwd naar het volgende verslag...

Heel veel plezier nog....

Veel liefs uit Friesland

• 26 Juli 2014 - 11:27

Michel Gulpen:

Hallo Stella & Gido,
    Met de trein naar Bandung en wat Bintang biertjes,
    leren jullie wel de step dance in Indonesië.
    groetjes opa en Chel

• 26 Juli 2014 - 17:44

Marjo Kempen:

Hallo Stella en Gido,
    Leuk om jullie te volgen, zo kom je nog wat te weten over een heel ander deel van de wereld.
    Een hele fijne vakantie!
    Groetjes Marjo (moeder van Roy).

• 26 Juli 2014 - 20:42

Dominque Roy En Pim:

hallo stella en gido.
    wat een leuk verslag hebben jullie gemaakt.
    wat een hoop geregel is dat daar aan de andere kant van de wereld:P
    jullie durven zeg!
    het is allemaal erg boeiend ik hou lees graag meer reisverslagen van jullie
    ik wacht al spannend af op de volgende
    fijne vakantie verder

gr ons drieen