I like to be, under the sea! - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Stella Boumans - WaarBenJij.nu I like to be, under the sea! - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Stella Boumans - WaarBenJij.nu

I like to be, under the sea!

Door: Stella

Blijf op de hoogte en volg Stella

15 Augustus 2015 | Jordanië, Akaba

15 en 16 augustus – Lekker duiken
Vanochtend was het dan eindelijk zo ver….eindelijk mochten we weer sjouwen met de zware zuurstofflessen om te kunnen genieten van de onderwaterwereld. Gelukkig werden we goed geholpen en deden we onderwater eerst een paar kleine herhalingsoefeningen, maar eigenlijk ging het alweer vrij vanzelf. Dat betekende dus genieten van al het moois onderwater! De eerste duik was meteen speciaal, want we gingen naar een groot gezonken schip ‘Cedar Pride Wreck’. In het schip bevond zich een bubbel, wat betekende dat we even bovenwater konden komen terwijl we op zo’n 10 meter diepte waren. Erg apart! Na een half uur rusten op het strand was het tijd voor duik nummer twee… en wat is het hier toch prachtig! Het koraal is zo kleurrijk en er zijn zoveel verschillende vissen te zien… echt genieten! ’s Middags hebben we niet meer veel gedaan behalve gezellig geklets met de medewerkers van het hotel en een gezin uit Jaffa (Tel Aviv).

De dag erna mochten we ons weer in het water begeven. En we begonnen deze ochtend met een navigator dive. Aangezien Gido en ik in Indonesië al de deep dive hadden behaald, moesten we nu nog vier speciale duiken doen om een niveau hoger te komen. Dat besloten we hier te gaan doen. Zo deden we gisteren al de wreck dive en de naturalist dive en vandaag was het tijd voor de laatste twee. ’s Ochtends begonnen we dus met een navigator dive. Dat hield in dat we allerlei oefeningen onderwater moesten doen om de weg te kunnen vinden, waaronder oefeningen met een kompas. Daarna was het tijd voor een fun dive bij een gezonken tank. De tank op zich was al cool om te zien, maar er waren ook weer prachtig koraal en geweldige vissen te spotten, zoals zelfs een zwemmende ‘stonefish’ die erg gevaarlijk is. Normaal gesproken ligt deze vis ergens verscholen in het zand of bij het koraal en kun je hem amper onderscheiden van zijn omgeving. Onze gids, Ahmed, zag hem onder het zand liggen en joeg hem weg met zijn flipper. Nu zagen we eigenlijk pas echt hoe groot deze dieren kunnen zijn. Erg gaaf! Na deze ochtend duiken was het tijd om even te rusten in het hotel en om onszelf even mentaal voor te bereiden op het ’s avonds. Het was vandaag namelijk tijd voor onze laatste duik van de advance course en dat was een night dive! Rond zeven uur arriveerde een marinier die de wacht zou houden terwijl wij onderwater waren. Eerst werden we goed gebrieft en gerustgesteld door Abdullah (mede-eigenaar van het hotel en duikinstucteur) en Khaled (duikmaster). Khaled vindt het nog niet heel prettig om alleen met duikers te gaan nachtduiken en daarom besloot Abdullah mee te gaan, maar Khaled te laten leidden. Voor hem was dit dus ook een leermoment. Het was aan het begin best spannend, want zou gauw als je in het water bent zie je eigenlijk niets meer behalve daar waar je zaklamp schijnt. Maar na een paar minuten wen je hier al aan en is het echt waanzinnig! Je ziet veel andere dieren dan overdag, het koraal is veel kleurrijker en sommige dieren die overdag niet erg actief zijn, zijn dat nu juist wel. Echt zo bijzonder! Terwijl Khaled ons naar het schip bracht waar we al eerder waren geweest, zagen we achter ons af en toe een lichtflits… dat was Abdullah die overal foto’s van aan het maken was! Aangekomen bij het schip waren we een beetje gedesoriënteerd, omdat het er anders uit ziet dan overdag. Het was hier ook weer even slikken, want hier was niet zoals eerder koraal onder ons, maar begaven we ons echt in een zwart gat. Toch wendde ook dit weer en genoten we vooral enorm. Gido zag zelfs een grote inktvis die over het schip rende om een prooi te vangen. Op een gegeven moment gaf Abdullah aan dat we onze lampen moesten bedekken en dat we met onze hand moesten wuiven. Nu zagen we allemaal blauwe/groene lichtjes…algen! Heel gaaf! Dit was denk ik voor ons allebei de meest bijzondere onderwater belevenis tot nu toe! Met een smile van oor tot oor vielen we dan ook uitgeput in slaap.

17 en 18 augustus – Weer compleet
Deze ochtend gingen we weer twee keer duiken en voor het eerst waren we nu niet meer onder ons tweeën en een gids, maar kwamen er een Frans koppel bij. Aan het begin dachten we nog ‘gezellig’, maar na vijf minuten onderwater waren we ze eigenlijk alweer zat. Zo zeiden ze tegen ons dat ze al een paar jaar niet meer hadden gedoken, terwijl ze tegen de gids zeiden dat het iets minder dan een jaar geleden was. Dat ze al zo lang niet meer hadden gedoken was merkbaar tijdens het duiken, want ze waren flink aan het klungelen. Daarnaast kon de vrouw echt niet zwemmen en daardoor ging het ontzettend traag. Gelukkig was er weer veel moois te zien en konden we toch genieten van deze twee duiken. Een uurtje nadat we ’s middags in het hotel aankwamen, arriveerden pap, mam, Jana en Sem ook. Met z’n alle hebben we toen gezwommen en gerelaxt. Mam en ik hebben nog de mevrouw uit Jaffa zwemles gegeven, aangezien zij niet kon zwemmen. Ze vond het geweldig!

Eigenlijk zouden we 18 augustus naar Wadi Rum gaan, maar we besloten om er nog een dag duiken aan vast te plakken. Voor mam, Sem en Jana was het de eerste keer dat ze zouden gaan duiken. Ze vonden het geweldig! Gido en ik gingen weer met het onhandige koppel en kwamen onderweg een prachtige grote schildpad tegen. Wat vind ik deze dieren toch geweldig! Echt zo mooi! Rustig zwom hij op nog geen halve meter afstand bij ons om ergens bij koraal te gaan eten. Toen we langzaam terug zwommen kwamen we de rest van de familie onderwater tegen. Naar hen gebaarden we dat we een schildpad hadden gezien en hun twee gidsen besloten er ook met hen te gaan kijken. Wat hebben zij een geluk om tijdens hun eerste duik meteen een schildpad te zien. Aangezien Gido en ik eerder waren vertrokken, waren we dus ook eerder bij het strand en hier zagen we de rest langzaam boven water komen. Alle vier hadden ze een smile op hun gezicht. Vooral Sem leek de rest van de dag niet meer te stoppen met lachen! We zeiden toch al dat het geweldig was… ;)